Ensimmäisenä matkakohteena Tunisia – Roy Kanerva

Tunisia herättää matkustajien keskuudessa monia ajatuksia. Vastikään kohteeseen matkustaneet kehuvat ilmastoa, kenttiä, ruokakulttuuria ja ihmisten ystävällisyyttä ilman sivuääniä. Roy yhtyy varauksetta näihin näkemyksiin ja on ehtinyt matkan jälkeen myös pureskella kokemusta ammatillisesta näkökulmasta. Ennakko-odotuksia ei ollut päässyt syntymään, mutta ensimmäinen matka ryhmän kanssa aiheutti silti mietintöjä ennen laukkujen pakkaamista. Minkälainen ryhmä matkalle tulee? Miten yhteishenki lähtee muodostumaan? Entä, jos vastaan tulee haasteita? Ennakkovalmistautuminen varmisti sen, että koko matka sujui hyvin ja lentohaasteissa apuun tuli Golf Plaisirin henkilökunta. Myös Royn luottamus omiin taitoihin ihmistenkohtaajana oli korkealla.

”Vaikka olen porilainen, on minua helppo lähestyä”, Roy kuittaa nauraen.

Matkaan lähti 12 hengen ryhmä, joka ei ollut tuttu toisilleen entuudestaan. Nopeasti ryhmän Whatsapp -ryhmä oli pystyssä ja menomatkalla Roy selvitteli matkalaisten mieltymyksiä peliryhmiin ja odotuksiin matkaa kohti. Roy itse oli välittömästi osa porukkaa ja hän aisti myös nopeasti sen, että liikkeellä on samanhenkistä porukkaa ja yhteishenki alkoi rakentumaan heti. Aktiivisesta mukana olemisestaan Roy myös sai paljon positiivista palautetta. Matkanjohtajan rooli onnistuneen loman kannalta on merkittävä. Yksin matkaan lähteneet eivät jääneet yksin ja sama jatkui koko viikon ajan kohteessa. Missä illastetaan ja monelta? Siihen löytyi aina vastaus Whatsappista ja koko porukka oli koolla saman pöydän ääressä. Myös yhteiset lomakuvat on kätevä jakaa ryhmässä.

Roy kuvassa vasemmalla.

 

Roy oli käyttänyt aikaa asioiden ennalta miettimiseen ja kokemus näytti sen hyväksi tavaksi. Informaation jakamisen Roy nostaa yhdeksi tärkeimmäksi asiaksi. On helppo olla ja viihtyä, kun jokainen tietää jatkuvasti, missä mennään. Pienet kilpailut pelien sisällä piristivät kierroksia. Tosissaan, mutta ei vakavissaan. Kuka on kierroksen aikana vähiten bunkkerissa tai, kuka puttaa parhaiten? Pieniä tärppejä, jotka saavat keskittymään kentällä jokaiseen lyöntiin.

Tunisia matkakohteena täytti Royn odotukset ja jätti nälkää myös mahdollisille tuleville reissuille. Viikko piti sisällään kaksi kohdetta, Hammametin (Citrus Golf) ja Tabarkan. Kuljetukset klubeille, palvelu klubeilla, lounaat ja itse kentät olivat hienoja kokemuksia. Ehkä mieleenpainuvin hetki oli, kun peliryhmän piti pariin otteeseen hieraista kentällä silmiään. Keskellä kenttää ylväästi seisova musta arabianhevonen oli pysäyttävä näky. Tarinan mukaan kyseessä oli hotellinjohtajan hevonen, joka väisti tottuneesti kentällä eteneviä pelaajia.

”Siinä piti muutaman kerran miettiä, että onko tämä totta”, Roy muistelee odottamatonta kohtaamista.

Entä sitten, kun odottamaton tapahtuu? Välillä matkassa sattuu ja tapahtuu, myös niitä ei -toivottuja asioita. Lomaviikon lopussa tuli tieto, että paluulento on peruttu ja lentoyhtiö reitittänyt kotimatkan alkamaan päivää aikaisemmin. Se ei tuntunut hyvältä kenestäkään ja Golf Plaisirin toimistohenkilökunnan puurtamisen ansiosta päivän lyhennys muuttui päivän pidennykseksi. Asiaa tiedusteltiin kaikilta matkalla mukana olevilta ja päätös tehtiin jokaisen osapuolen toiveita kunnioittaen. Roy muistelee, että pieni kylmä hiki meinasi tilanteessa nousta otsalle, mutta samalla oli hienoa huomata, että joka tilanteessa pystyy nojaamaan taustalla olevaan organisaatioon.

 

Kokemuksia Tunisiasta

Tavoitin Matkamessuilla Royn matkalla olleet Tuula IkävalkonKari Uotilan sekä Piki ja Kari Kettisen.  Tunisia golfkohteena oli uusi. Täyttikö se odotukset? Yhdestä suusta lausuttuna, kyllä! Vaikka joitain ennakkoajatuksia saattoi kummitella takaraivossa ennen matkaa, karisivat ne kaikki jo ensimmäisen päivän aikana. Hotellit, kentät, kuljetukset ja koko golfin ympärillä oleva toiminta täyttivät kaikki odotukset ja laatukriteerit. Naureskellen he muistelivat, että edes bunkkerissa ei ”saanut” itse käyttää haravaa, vaan sekin tehtiin pelaajien puolesta.

Keskustelumme syveni palvelukulttuuriin ja siihen tapaan, miten turisti kohdataan. Ryhmän yhteinen näkemys oli lopulta aika selkeä. Tunisia haluaa palata turistien suosimaksi kohteeksi ja se näkyy kaikessa. Se on aitoutta, koska turismi tässä hetkessä on uusi juttu ja tuoreus näkyy kaikessa toiminnassa. Jokainen ihminen otetaan hyvin vastaan ja myös erityistoiveet osataan ruokavaliosta lähtien huomioida hienosti. Ruoka saakin yhdessä lausutun ylistyksen koko porukalta. Liha, kala, kasvikset olivat todella maistuvia ja tarjonta oli monipuolista. Silmiin oli pistänyt myös se, että mahdolliset rajoitteet on otettu todella hienosti huomioon. Kenellekään ei varmasti jää nälkä. Erityishuomiona esille nousee hotellin pastabaari, josta valmistui täysin omien toiveiden mukainen takuulla tuore pasta. Tämän allekirjoittaa myös matkanjohtaja Roy, joka muistelee pastaa kaihoisasti.

Lopuksi keskustelu siirtyy matkanjohtajaan ja hänen merkitykseensä onnistuneen matkan kannalta. Vastausta ei tarvitse kauaa kaivella. Matkanjohtaja takaa sen, että matkalla olijat voivat keskittyä lomaansa heti lähdöstä alkaen. Luotettava matkanjohtaja tuo myös turvaa ja tiedon siitä, että minkään tilanteen kanssa ei ole yksin, vaan apu löytyy heti. Varsinkin uusissa kohteissa tälle osataan antaa merkittävästi arvoa. Royn kohdalla kiitosta satelee eniten siitä, että hän oli koko viikon tiivis osa porukkaa, eikä vain katsonut hommaa päältä norsunluutornista käsin. Halauksista ja selkääntaputuksista tulkitsen, että Royn debyyttimatka on ollut onnistunut ja jatkoa seuraa varmasti!

Golf Plaisirin toteuttaa viikkomatkoja Tunisian Hammametiin keväällä ja syksyllä. Voit halutessasi varata myös kahden tai kolmen viikon pituisen matkan. Varaa matkasi tästä

Uusi teemamatka Tabarkaan on suunnitteilla ensi syksyksi. Tilaamalla Golf Plaisirin uutiskirjeen pysty parhaiten selvillä ajankohtaisista matkoista ja tarjouksista. Tilaa uutiskirje tästä