Joulu ja Uusivuosi Tunisiassa

Teksti ja kuvat: Erika Salonaho

Citrus Golf, Tunisia

En ole koskaan aikaisemmin harkinnut matkaa Tunisiaan, mutta tilanne muuttui, kun Ruotsista alettiin tarjota golfmatkapaketteja Citrus Golfiin viime syksynä. Kollegani Mona, joka on kotoisin Tunisiasta, innosti minua tutustumaan Citrus Golfiin, ja näin ollen päätin järjestää erikoismatkan Joulun ja uudenvuoden ajaksi Citrus Golfiin ja hotelli Sentido Pheniciaan.

Alun perin emme tarjonneet matkoja Citrus Golfiin Suomesta, mutta löysimme Air Francen lennot kohtuullisin lentoajoin, joten päätimme ottaa kohteen valikoimaamme. Vaikka lennot sisälsivät välilaskun ja odotteluaikaa Pariisissa, matkapaketit on myyty hyvin houkuttelevan hinnan ansiosta. Valikoimassamme oli kaksi hotellivaihtoehtoa: neljän tähden all-inclusive-hotelli Sentido Phenicia ja viiden tähden hotelli Sindbad aamiaisilla ja illallisilla.

Joulu- ja uudenvuoden erikoismatkalle osallistui yhteensä 10 henkilöä. Uskon, että osallistujamäärä olisi voinut olla suurempikin, mutta kaikki lentopaikat myytiin nopeasti loppuun.

Matkustuspäivä:

Herätyskello soi aamulla kahdelta, ja nopean valmistelun jälkeen suuntasimme Lahdesta kohti lentokenttää. Helsingistä Pariisiin lähtevä lento starttasi klo 6:30, kestäen noin kolme tuntia. Lentokoneessa tarjottiin juomista ja pieni sämpylä. Pariisissa vaihdoimme toiseen terminaaliin, mikä vaikutti hieman sekavalta, mutta henkilökunta opasti meidät oikeaan suuntaan. Vaikka vaihto oli hieman pitkä jonojen takia, pääsimme nopeasti koneeseen kohti Tunisiaa. Saavuttuamme Tunisian lentokentälle saimme tiedon, että golfbägit olivat jääneet Pariisiin, ja saisimme ne vasta seuraavana päivänä. Kuljetus hotellille oli ruuhkaisuuden vuoksi hieman pitkittynyt, ja väsymys oli jo valtaamassa, joten suuntasimme nopeasti syömään ja sen jälkeen suoraan nukkumaan. Matkustuspäivä kesti noin 18 tuntia, mutta sisäänkirjautuminen hotelliin sujui hyvin, ja uni tuli melkein heti.

Ensimmäinen päivä Sentido Pheniciassa ja Citrus Golfissa:

Aamulla heräsimme auringonnousun aikaan kahdeksalta. Päivä oli aurinkoinen mutta tuulinen, ja golfpäivä oli päätetty siirtää, koska golfbägit eivät olleet vielä saapuneet. Päivä kului hotellin ja golfklubin tutustumiseen.

Sentido Phenicia -hotelli: Hotellissa oli iso aula vastaanotolla ja baarilla. Aamupalasali ja illallissali olivat eri paikoissa, mutta molempiin oli lyhyt matka kävellen. Aamupala oli vaatimaton, mutta omeletit olivat erityisen hyviä. Illallissali ei ollut erityisen viihtyisä, mutta ruoka oli monipuolista ja maukasta. Hotellissa oli myös aasialaien ja tunisialainen À la Carte -ravintola, jotka tarjosivat herkullisia ruokia. Hotellissa oli kaksi ulkouima-allasta, joista toinen oli lämmitetty. Rannalle oli muutaman minuutin kävelymatka, mutta joulukuussa lämpötila ei ollut ihanteellinen rantaelämään. Hotellissa oli myös ”entertainment”-ryhmä päivittäisillä ohjelmillaan. All-inclusive toimi hyvin, ja paikalliset viinit ja oluet olivat nautittavia.

Citrus Golf -golfkenttä ja -klubi:

Hotellilta golfkentälle tarjottiin ilmainen kuljetus, ja se piti varata aina edellisenä päivänä hotellin henkilökunnalta. Kuljetus oli luotettavaa ja aina ajallaan, ja matka golfkentälle kesti noin 8 minuuttia. Mikäli joku halusi siirtyä golfkentälle eri aikaan kuin varattu kuljetus, vastaanotosta oli mahdollista tilata taksi n. 3 €. Golfklubi osoittautui viihtyisäksi paikaksi, jossa palvelu oli erityisen ystävällistä. Ravintolassa tarjolla oli hyvä à la carte -valikoima, ja ruoka ja juomat oli edullista, esimerkiksi iso olut maksoi noin 2 €. Harjoittelualue oli monipuolinen, ja rangepallot olivat edullisia. Citrus Golfissa oli kaksi täysmittaista kenttää ja yksi harjoittelukenttä. Molemmat kentät olivat miellyttäviä pelata ja tarjosivat monipuolisia kokemuksia. Erityisesti Foret-kenttä oli kaunis, ja jokainen väylä oli uniikki. Kesän kuivuuden jälkeen golfkentät olivat aluksi kuivat, mutta ennen joulumatkaamme Tunisiaan oli sattunut rankkasateita muutaman päivän ajan, mikä auttoi kenttien valmistautumista tulevaan kauteen. Sateiden jäljet huomattiin erityisesti savea sisältävissä bunkkereissa. Matkamme aikana golfkenttien kunto ja nurmikko paranivat päivä päivältä, ja viimeisinä pelipäivinä väylät, viheriöt ja bunkkerit olivat erinomaisessa kunnossa. Golfkentät olivat lähes yksityiskäytössämme, ja näimme vain muutamia muita pelaajia. Tämä oli suuri etu, ja ryhmämme pystyi pelaamaan vapaasti sekä Foret- että Olivier-kentillä. Olivier-kenttä oli myös hauska, sillä ensimmäinen yhdeksän reikää oli helppo ja tasainen, kun taas takaysi oli mäkinen ja haastavin puolikas Citrus Golfissa.

Joulu ja uudenvuosi Tunisiassa:

Vaikka Tunisia on pääosin muslimimaa, huomasimme hotellissa ja golfklubilla olevan joulukoristeita ja ohjelmaa jouluaatoksi ja joulupäiväksi. Hotellissa oli muun muassa joulupukkia esittävä patsas kamelin selässä sekä ”piparkakkutalo” croissanteista ja makeista leivonnaisista. Hotellissa oli aamusta iltaan erilaista ohjelmaa, mutta koska ryhmämme oli päivisin golfkentällä, emme päässeet osallistumaan päiväohjelmiin. Matkaamme sisältyivät joulu- ja uudenvuodenillalliset, jotka tarjoiltiin pääravintolassa. Ravintolassa oli livebändi, ja ruoka tarjoiltiin pöytiin. Illalliset olivat laadukkaita viiden ruokalajin aterioita. Valitettavasti ravintolasalissa vallitseva melutaso oli korkea, mikä vaikeutti keskustelua pöytäseurueen kesken. Jouluillallisella sali oli puolillaan paikallisia asiakkaita, ja ilta oli rauhallisempi. Entertainment-ryhmä tarjosi jouluillallisen aikana muun muassa tanssiesityksiä ja akrobaattiesityksen joulupukin asussa. Jouluillallinen oli onnistunut ja hauska, päättyen hieman ennen puolta yötä. Uudenvuodenillallinen alkoi klo 18:30, mutta jo tuolloin bändi soitti musiikkia liian kovalla äänenvoimakkuudella. Ravintolasali oli täynnä, arviolta noin 500 asiakasta. Osa ryhmästämme haki korvatulpat huoneistaan melun takia. Tietäen seuraavan päivän varhaisen lähdön lentokentälle ja edellisen päivän golfkierroksen väsymyksestä, moni ei jaksanut pitkään kestävää melua. Monet ryhmästämme jättivät uudenvuoden illallisen kesken, mutta muutama meistä jäi juhlimaan puoleen yöhön asti. Pääruoka tarjoiltiin noin 23:30, ja yli puolet illallisen vieraista tanssi ja juhli uutta vuotta. Tarjoilijat alkoivat myös tanssia ja halailla asiakkaita. Ilta oli melkoista juhlaa, ehkä hieman hektinen meidän makuumme.

Hammamet ja Sindbad-hotelli:

Matkapaketeissamme tarjoamme kahta erilaista hotellivaihtoehtoa, joista toinen on Sentido Phenicia all-inclusive -hotelli, missä itse majoituimme, ja toinen on viiden tähden Sindbad-hotelli. Sindbadissa on viisi erilaista ravintolaa, ja matkan hintaan sisältyvät aamiaiset sekä viisi illallista. Kävin tutustumassa Sindbad-hotelliin matkan aikana, ja se erottui selvästi Sentido Pheniciasta. Sentido Phenicia on vaatimaton, yksinkertainen ja eloisa hotelli, kun taas Sindbad on kodikas, rauhallinen ja upea. Hotellissa ei ole huoneita vaan huoneistoja, jotka sijaitsevat hotellin puutarhassa tai rannalla. Rannalla oli viehättävä lounasravintola ja upea uima-allas. Hotellin ravintolapuolella oli aasialainen ja italialainen à la carte -ravintola sekä irkkupubi biljardipöydällä. A la carte -ruokailun juomat ja ruuat olivat edullisia. Huoneistot olivat viehättäviä ja tunnelmallisia, ja hotellissa oli myös huviloita jopa kahdeksalle hengelle. Hotelli oli erittäin siisti ja upea, mutta samalla hyvin rauhallinen. Jos arvostat rauhallista hotelliympäristöä, Sindbad on täydellinen valinta. Mutta jos taas haluat majoittua vilkkaassa ja rentouttavassa hotellissa, niin Sentido Phenicia sopii sinulle paremmin. Yhtenä iltana teimme retken Hammametiin. Taksimatka kesti noin 10 minuuttia ja maksoi 3 €. Hammametissa on suuri linnoitus meren rannalla. Alueella oli paljon pieniä kauppoja, jotka myivät samanlaista tavaraa. Meitä houkuteltiin myös matto-ostoksille, ja kauppiaat tarjosivat meille teetä ja esittelivät ainakin kymmenen erilaista mattoa. Pakko oli vain kiittää ystävällisesti ja poistua nopeasti myymälästä, muuten olisimme varmasti päätyneet ostamaan maton Suomeen, ja golfbägi ei olisi enää mahtunut ruumaan.

Matkan loppu ja ajatukset:

Tunisian 10 päivää kuluivat huomaamatta, ja olisi voinut hyvin viettää siellä vielä muutaman päivän. Matkan kokonaisuus oli täysin upea! Meillä oli mahtava 10 hengen porukka Tunisiassa, ja kaikki tuntuivat olevan erittäin tyytyväisiä matkaansa.  Vaikka lennot Pariisin kautta olivat hieman odottelua vaativat, päätimme ottaa rennon asenteen ja hyödyntää odotusaikamme nauttimalla ravintolassa ruuasta sekä pelaamalla korttia eväiden kera lentokentällä. Citrus Golf osoittautui erinomaiseksi kohteeksi: kaksi laadukasta ja monipuolista golfkenttää, edullinen hintataso, aurinkoisia päiviä, herkullista ruokaa ja erittäin ystävällistä henkilökuntaa. Voisin ehdottomasti palata Citrus Golfiin ja suositella sitä lämpimästi kaikille golfista kiinnostuneille! Aiomme ehdottomasti järjestää uuden golfmatkan jouluksi ja uudeksivuodeksi Tunisiaan. Tällä kertaa majoitus Sindbad hotellissa, jonka uskon olevan parempi vaihtoehto jouluksi