Vuosikatsaus 2022

Helsinki, 13. joulukuuta 2022

Sanotaan, että sateen jälkeen paistaa aina aurinko. Matkailualalla tämä on näkynyt kuluvana vuonna, sillä pandemian jälkeen matkailu on todella piristynyt. Golfmatkailu on palannut suunnilleen saman korkuiselle tasolle kuin ennen pandemiaa. 2022 olisi voinut olla ennätysvuosi koko matkailualalle, ellei Venäjä olisi aloittanut hyökkäyssotaa. Sota Ukrainassa on kaiken inhimillisen kärsimyksen lisäksi luonut epävakautta koko maailmantalouteen, minkä seurauksena inflaatio ja polttoaineiden hinnat ovat nousseet. Tämä on tietysti vaikuttanut myös matkailuun.

Golf lajina on vahvistunut pandemian aikana ja uusi erä golffareita on pian valmis lähtemään ensimmäiselle golfmatkalleen, mikä on todella positiivista. On selvää, että matkustustarve on ollut viime aikoina varsin patoutunutta. On monia, jotka pandemian aikana joutuivat perumaan vuosittaisen golfmatkansa ja jotka intoa puhkuen lähtivät tänä vuonna tauon jälkeen ulkomaan matkalle. Yksi tämän vuoden selkeimmistä trendeistä oli, että monet odottivat viime hetkeen ennen kuin tekivät päätöksen lähteä golfmatkalle. Me matkanjärjestäjänä olemme siis paiskineet töitä lisähuoneita, tiiaikoja ja lentopaikkoja metsästäen ja yrittäen vastata kasvaneeseen kysyntään.

Hyvä palaute motivoi ja palkitsee meitä

Kun matkustaminen viime vuonna ja vuoden alussa oli vähäistä, keskitimme kovasti voimia kehitystyöhön hioaksemme palveluamme priima kuntoon. Olemme erityisen iloisia siitä, että asiakkaamme ovat kokeneet matkansa onnistuneena tai erittäin onnistuneena ja suosittelevat palveluamme myös ystävilleen. Laajentunut koulutus, paremmat työkalut ja palvelut golfkohteissamme sekä tiiviimpi vuoropuhelu upeiden golfisäntiemme kanssa ovat vaikuttaneet vahvasti hyviin tuloksiin.

Golf Plaisir sai tänä vuonna parhaan suomalaisen golfmatkajärjestäjän palkinnon arvostetussa World Golf Awards -kilpailussa. Tämä on laadun sinetti, sillä yhteistyökumppanimme ja asiakkaamme ovat antaneet äänensä meille osoituksena luottamuksesta. Jotta matkustajamme olisivat tyytyväisiä ja palaisivat matkoillemme, on meidän onnistuttava useassa eri asiassa. Verkkosivujemme kohde-esittelyt, matkakohteiden valinnat tai se millä tavalla asiakaspalvelutiimimme vastaa puheluihin ja viesteihin ovat esimerkkinä niistä osasista, joista asiakkaan kokonaiskokemus koostuu. Tietysti myös itse matkaviikon toteutuksen tulee toimia sujuvasti, ei vain kerran vaan viikosta toiseen.

Golfmatkavarauksia on sadellut hienosti ja hyvissä ajoin ensi vuoden keväälle. Se, että matkat varataan aiemmin, helpottaa kovasti takaamaan asiakkaillemme paremman saatavuuden ja hinnan sekä toki keventää kiireisimpien kuukausien työkuormaamme, kun kaikki varaukset ja yhteydenotot eivät osu samalle lyhyelle aikavälille. Vuosi 2023 on varmasti myös täynnä uusia haasteita, mutta meidän vahvuutena on erittäin ammattitaitoinen ja motivoitunut tiimi sekä 30 vuoden rutiini ja kokemus, josta on suuresti hyötyä myös yllättävissä tilanteissa ja alati muuttuvissa olosuhteissa. Kokemus luo vakautta ja keskittymistä.

Odotamme yhdessä golf- ja matkailuvuotta 2023.

Haluan käyttää tilaisuutta hyväkseni ja toivottaa teille kaikille oikein Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta!

Jenni Vellonen
Country Manager, Golf Plaisir Golfmatkat