Vuosikatsaus 2020

Tukholma 9. joulukuuta, 2020

Hei golfarit

Toivon, että te ja läheisenne voitte hyvin vaikeasta maailmantilanteesta huolimatta.

Vaikea vuosi, joka on koskettanut kovalla kädellä matkailualaa, lähenee loppuaan. Emme varmasti koskaan tule unohtamaan tätä vuotta. Olemme keskellä jatkuvaa tietotulvaa siitä, miten koronapandemia yhä leviää ja jokainen maa tekee erilaisia rajoituksia hillitäkseen tilannetta. Ajatuksemme ovat heissä, joita tämä pandemia on koskettanut. Suuri kiitos kuuluu terveydenhuollon ammattilaisille ympäri maailmaa, jotka työskentelevät ahkerasti tarjotakseen parhaan mahdollisen hoidon sairastuneille.

Golf Plaisir aloitti vuoden 2020 täynnä energiaa ja itseluottamusta. Mennyt vuosi 2019 oli ollut taloudellisesti vahva ja asiakkaamme olivat erittäin tyytyväisiä matkoihinsa. Näin ollen myös talven ja kevään 2020 matkojen varaustilanne ylitti aiemmat vuodet. Helmikuussa 2020 vakiinnutimme itsemme myös Suomen markkinoille suurin odotuksin. Olimme valmiita jatkamaan ja vahvistamaan yhä asemaamme Pohjoismaiden johtavana golfmatkojen järjestäjänä sekä ylittämään asiakkaidemme tarpeet ja odotukset kohteissamme.

Asiat eivät kuitenkaan menneet niin kuin yksikään meistä olisi toivonut. Heti pandemian leviämisen jälkeen Ulkoministeriö ilmoitti suosituksensa välttämään tarpeetonta matkustamista sekä suurin osa lennoista peruttiin. Tällöin kaikkien työ siirtyi matkojen varaamisesta niiden perumiseen. Osa asiakkaistamme oli tähän aikaan jossakin kohteistamme, ja heille tuli järjestää lento takaisin kotimaahan. Peruutukset vaikutti yhteensä yli 6000 matkustajaan. Yrityksemme kuuluu DER Touristik Nordic nimiseen matkakonserniin, johon kuuluu myös Pohjoismaiden suurimpiin matkatoimistoihin lukeutuva Apollo, Apollon skandinaavinen tytärlentoyhtiö Novair, matkailuyritykset Lime Travel ja Xtravel. Tästä me sekä asiakkaamme hyödyimme vaikeana aikana.

Asiakkaamme, jotka eivät päässeet kauan odottamalleen golfmatkalle saivat rahansa takaisin. Osa asiakkaistamme joutui odottamaan rahojaan hieman kauemmin, mutta palautusten teko ei ollut täysin mutkaton tapahtuma, kun rahat ovat kiinni lentoyhtiöissä ja hotelleissa. Kiitos vahvan konsernin tuella, johon kuulumme, saimme ripeästi palautukset onnistumaan. Kiitämme myös asiakkaitamme kärsivällisyydestä ja positiivisesta palautteesta.

On kuitenkin ilahduttavaa kuulla, että golf on räjähdysmäisesti kasvattanut suosiotaan Pohjoismaissa tänä vuonna ja sitä pelataan enemmän kuin koskaan aiemmin. Suomen osalta Suomen Golfliitto on ilmoittanut sekä kierrosten että uusien harrastajien hurjasta kasvusta. Naisia, miehiä, nuoria, vahnempia ja kaikkea siltä väliltä. Myös Pohjoismaalaiset golfammattilaiset ovat menestyneet kilpailuissa hyvin ja uusia nimiä on noussut esille muun muassa Suomesta ja Tanskasta. Norjalainen Viktor Hovland voitti uransa toisen PGA Tourin osakilpailun. Ainakin talvi jännittävän golfin äärellä tv:stä katseltuna on taattu!

Kun on aika taas varata seuraavaa golfmatkaa, haluamme teidän tietävän, että olemme edelleen vahvoja ja valmiita järjestämään turvallisia maailmanluokan golfmatkoja asiakkaillemme. Toivotamme teidät lämpimästi tervetulleeksi heti, kun koette olevanne valmiita taas matkustamaan.

Golf Plaisir toivottaa kaikille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta!

Ystävällisin terveisin,

Peter Browall